Terug naar overzicht

Een andere kijk op ondernemerschap: reclamebureau Choco’s duurzame visie - juni 2023

Het jaar 2002 - In de Belgische reclamewereld is er een hoog personeelsverloop. Budgetten verkassen op korte termijn van het éne reclamebureau naar het andere, met ook de nodige gevolgen voor het personeel dat voor deze budgetten en reclamebureaus werkt. In deze volatiele werkomgeving besluit Steven Pauwels samen met enkele partners het reclamebureau Choco op te richten als coöperatieve vennootschap.

Duurzame groei van de onderneming en zijn medewerkers mogelijk maken.

Het voornaamste doel is om een onderneming op te richten met aandacht voor duurzaam ondernemerschap en weg te evolueren uit de cultuur van opportunisme die in heel wat reclamebureaus op dat ogenblik is terug te vinden. Een onderneming met aandacht voor een lange termijnvisie. En een werkomgeving te creëren waar medewerkers de kans krijgen om te groeien, zichzelf te ontwikkelen en medezeggenschap hebben in de ontwikkeling van het bureau zelf.

Deze visie wordt na 2 jaar vertaald in definitieve statuten. Zo kunnen alle medewerkers na 6 maanden aandelen van het bedrijf kopen. En via de algemene aandeelhoudersvergadering hebben zij de kans om mee richting te geven aan de ontwikkeling van het bedrijf.  De structuur van het bedrijf werkt hierbij ondersteunend aan bedrijfscultuur.

Choco past participatief ondernemerschap toe

Steven Pauwels licht hierbij de keuze van Choco voor het participatief ondernemerschap toe:

  • Het managementteam, de kern van Choco, vormt samen met de medewerkers het kloppend hart van de organisatie.
  • Het managementteam zijn de natuurlijke leiders, zij vormen de kern van de organisatie.
  • Stapsgewijs worden alle medewerkers meegenomen in het ondernemerschap. Voordeel voor Choco: het bedrijf wordt rendabeler en veerkrachtiger:
    • Er is minder uitval van werknemers
    • De medewerkers zijn gelukkiger
    • De samenwerking verloopt vlotter; er is minder energieverlies

 

Een geslaagde bedrijfsovername vereist een degelijke voorbereiding

Voor een geslaagde bedrijfsovername door medewerkers is een degelijke voorbereiding nodig. De duur hiervan hangt samen met de grootte van het bedrijf, maar een periode van 3 jaar is zeker nodig om een overname goed voor te bereiden en te laten slagen. Eens de beleidsbeslissing is genomen, zal een beleidsplan opgemaakt worden. Een deel van het aanwezige personeel zal in de overname geïnteresseerd zijn, anderen zullen mogelijk afhaken en het bedrijf verlaten en andere nieuwe medewerkers zullen aangetrokken worden.

Als KMO-bedrijfsleider is het belangrijk om je niet te laten leiden door angst, maar durven los te laten en ruimte te creëren voor je medewerkers, waardoor zij kunnen groeien.

Je bedrijf overdragen aan mensen die je vertrouwt en als mentor betrokken blijven doen enorm veel deugd!

Het feit dat je het bedrijf kan overdragen aan mensen die je vertrouwt, zorgt voor heel veel voldoening. Daarnaast blijf je ook betrokken als mentor tijdens de overdracht. Het feit dat de zaak waar je zoveel energie in hebt gestopt blijft voortbestaan, doet enorm veel deugd! En hierbij een laatste tip: laat je coachen bij het vormen van de nieuwe kerngroep!

Het reclamebureau Choco ontwierp ook de campagne ‘Overnemers met de beste troeven? Jouw werknemers’